طراحی دکوراسیون داخلی کافه FIKA در قزاقستان

10 / 10
از 1 کاربر

تغییر کاربری، بازسازی، دکوراسیون داخلی کافی‌شاپ

معماران: NAAW
مساحت: 250 متر مربع
سال ساخت : 2024
معماران ارشد: الویره باکوبایوا، ویکتوریا آکرم
طراحی: الکساندرا آلوشکینا
میزهای پلاستیکی بازیافتی: راکت پلاستیک
شهر: آلما آتی
کشور: قزاقستان

معرفی پروژه اخیر ما، FIKA، واقع در خانه کارگران راه‌آهن TurkSib در آلما آتی، قزاقستان. خانه کارگران راه‌آهن TurkSib به عنوان یکی از آثار برجسته دوره شوروی، میراث صنعتی و معماری منطقه را به تصویر می‌کشد. هدف ما در پروژه FIKA تنها ایجاد یک فضای شهری متمایز نبوده، بلکه قصد داشتیم با لایه‌های تاریخی غنی ساختمان نیز در گفت‌وگویی معنادار مشارکت داشته باشیم.

در طول مرحله تخریب، ما به آثار گچ‌بری اصلی از جمله جزئیات پیچیده قالب‌های سقف و سرستونها که زیر پانل‌های سقف معلق پنهان شده بودند، دست یافتیم. با توجه به اهمیت تاریخی این آثار، ما به طور عمدی آن‌ها را حفظ کرده و در طراحی داخلی کافه به طور برجسته به نمایش گذاشتیم. این انتخاب به عنوان یک استعاره برجسته برای بازسازی گذشته عمل می‌کند، به طوری که گچ‌بری‌های «افزوده» از سبک ملی-شوروی سال 1953 که حفظ شده‌اند و اکنون به طور هماهنگ با بتن همزیستی می‌کنند، نماد تعامل دقیق بین حفظ تاریخ و مدرنیته می باشد که در سراسر FIKA مشهود است.

 

 

 

 

برای بهتر ادغام کردن FIKA با محیط اطراف و ثبت روحیه شهر، ما پنجره‌های پلاستیکی زاویه‌دار قبلی را با پنجره‌های چوبی فلزی جایگزین کردیم. این تغییر نه تنها نور طبیعی بیشتری را در فضا فراهم کرد، بلکه به مهمانان این امکان را داد تا مناظر شهری را مشاهده کنند، که مرزهای بین فضای داخلی و شهر را محو کرده و حس تداوم و تعامل را ایجاد می‌کند. FIKA به چندین ناحیه بر اساس عملکرد و نوع صندلی تقسیم شده است و فضای باز و سیالی را حفظ می‌کند. ورودی مرکزی شامل یک ویترین برای نمایش محصولات پخته شده است. در سمت چپ، مهمانان، بار کوچکی با صندلی‌های قهوه خوری، نانوایی باز، صندلی‌های راحتی و چندین میز بزرگ را پیدا می‌کنند. در سمت راست، یک میز مشترک برای تعاملات بین شهروندان فراهم شده است، در حالی که صندلی‌های کنار دیوار، یک تابلو هنری بزرگ و قفسه‌های شراب، فضای ایده‌آلی برای شام‌های شبانه با شراب ایجاد می‌کنند.

در انتهای اتاق، ناحیه‌ای آرام‌تر با مبل‌های یکپارچه که از کف بیرون آمده‌اند، پدیدار می‌شود و تنها پنجره‌های رو به جنوب را ارائه می‌دهد. دیوار پایین‌تری که به رنگ زرد نقاشی شده است، به نورپردازی دلپذیر در روزهای آفتابی می‌افزاید و به طراحی‌های زیبایی‌شناختی که معمولاً در تاسیسات شوروی یافت می‌شود، احترام می‌گذارد . یکی از ویژگی‌های متمایز در طراحی داخلی کافه FIKA، راهروی توالت جالب آن با الگوی شطرنجی روی کف، دیوارها و سقف است. این راه‌حل بازیگوشانه برای حل مشکل فضاهای باریک و بلند طراحی شده و اثر بصری جالبی را به وجود می‌آورد. 

بیشتر مبلمان پروژه توسط ما طراحی و توسط صنعتگران محلی ساخته شده است، با استفاده از چوب‌های محلی برای میزها، صندلی‌ها و کمدها. معماری پایدار یکی از اولویت‌های ما بود و میزها از پلاستیک بازیافتی تأمین‌شده از بازیافت‌کنندگان محلی ساخته شدند. علاوه بر این، قطعات دانمارکی مانند صندلی‌ها و لامپ‌های Hay، چراغ‌های آویز tradition، و میز قهوه Normann به‌طور یکپارچه در طراحی گنجانده شدند که طراحی بین‌المللی را با بستر محلی ترکیب می‌کند. تابلو هنری در FIKA نه‌تنها مفهوم فضای عمومی شهری را منعکس می‌کند بلکه داستان خود ساختمان را نیز روایت می‌کند. در اثر بزرگ نربول نوراخمت به نام «صورت فلکی»، شهر آلما آتی به تصویر کشیده شده است، با نقشه‌ای که ستاره‌ها نمایانگر نقاط حیاتی برای شهروندانش هستند. 

FIKA به عنوان گواهی بر تعهد ما به خلق یک فضای باز، فرهنگی غنی و پیوسته با شهر ایستاده است. با ترکیب تاریخ و مدرنیته، ما مهمانان را دعوت می‌کنیم تا در تجربه‌ای منحصر به فرد از غذا خوردن غوطه‌ور شوند، که جوهره خانه کارگران راه‌آهن TurkSib را به تصویر کشیده و به روح پویای آلما آتی احترام می‌گذارد.

 

تهیه و تنظیم: تحریریه گروه معماری و دکوراسیون داخلی شاه توت

کپی از مطالب تنها با درج لینک سایت شاه توت مجاز میباشد.

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :